När man har fått en student placerad

Hur vet man om man har fått en student placerad? Hur ska man förbereda sig?

Lottning och placering

När lottningen har genomförts placeras samtliga studenter direkt via systemet. När preliminärplaceringar har gjorts kan ni logga in och se om ni har fått någon student.  På startsidan möts ni då av meddelandet nedan (har man inte fått någon student står det ingen särskild information i detta steg).

.

Gå därefter till ”Praktikplatser”. För varje period ser ni hur många platser ni har anmält in, vilken studentkategori det gäller och vem som är handledare samt om ni har fått en student placerad eller inte (Ja eller Nej). Ni ser inte namn på studenten i detta steg! Notera att kategorin "Apotekare" även kan inkluderar personer med en utländsk farmaciexamen som går kompletteringsutbildning.

Om ni inte kan ta emot

Kan ni inte längre ta emot en student måste ni i detta steg avslå platsen (avslå även platser som inte har student placerad om ni inte längre kan ta emot). I normalfallet har ni ca 2 arbetsdagar efter att lottningen har genomförts på er att avslå (om man inte gör något anses platsen bekräftad).

Studenter som på detta sätt förlorar sin ursprungliga placering får (förhoppningsvis) en ny preliminärplacering via systemet. Får ni en student placerad på detta vis hinner vi inte be er att bekräfta, därför är det viktigt att alla som fått förhinder avslår redan i förra steget.

Slutlig placering

När status på preliminärplaceringarna har ändrats till "Slutlig" kan ni se namn och kontaktuppgifter på studenten/erna som har blivit placerade hos er. Samtidigt ser studenterna var de har blivit placerade samt kontaktuppgifter till apoteket och namn på handledaren, och uppmanas att snarast ta kontakt med er.

Att förbereda sig för att ta emot studenten

När man vet att man har fått en student placerad är det viktigt att ta del av de kursspecifika dokument som gäller kursens upplägg. För receptarieutbildningarna gäller i stort sett samma riktlinjer och dokument oavsett från vilket lärosäte studenten kommer från, men för apotekarstudenterna skiljer det sig åt lite mer. Klicka på rätt utbildning för att läsa mer om upplägg och riktlinjer som gäller just den student du ska ha kommande period. 

För att se vilka datum som resp. student kommer att göra sin VFU, gå till startsidan, klicka på "Tidsplaner och schema" och klicka sedan vidare till resp. lärosätes sida med information.

Vad händer om ni inte längre kan ta emot studenten?

Om något händer efter att slutplaceringarna har lagts ut som gör att ni inte längre kan ta emot studenten måste ni snarast meddela detta till er praktiksamordnare. Denna meddelar i sin tur berört lärosäte (som meddelar studenten) samt den som samordnar VFU för lärosätena den terminen.  Dessa studenter omplaceras manuellt, i första hand med en geografiskt likvärdig plats inom samma kedja.

OBS! Har ni INTE fått någon student placerad hamnar ert apotek automatiskt i den så kallade "återbudskön" och kan även komma ifråga för placering om ett annat apotek hoppar av. Det är alltså fortfarande viktigt att ni genast meddelar er praktiksamordnare om det skulle bli ändrade förhållanden som gör att ni inte längre står till förfogande att ta emot en student.

Vad innebär återbudskön?

Studenter som fick en plats långt ner på sin önskelista, eller blev helt utan placering kan anmäla sig till den så kallade återbudskön. De platser som finns tillgängliga via återbudskön är dels de som blev över efter lottningen,  dels de som blir lediga när andra studenter avanmäler sig från VFU. Läs mer om hur placering via återbudskön går till under "För studenter"/"Återbudskön".